Tuesday, 18 December 2012

Kura-Kura Bersiar-siar (Aya dan Ayis)


Hari : Selasa

Tarikh : 18 Disember 2012

Masa : 9.45 hingga 10.20 pagi
Aya = betina , Ayis = jantan

Hari ni untuk pertama kalinya Tyra memberanikan diri melepaskan kura-kura kesayangan Tyra “Aya dan Ayis” bermain di atas rumput setelah memelihara Aya dan Ayis selama 55 hari. Aya dan Ayis sangat comel ketika berjalan-jalan di atas rumput. Aya yang paling aktif berbanding Ayis.
Tyra nak share gambar-gambar Aya dan Ayis bersiar-siar di rumput dengan kamu semua. Aya lebih besar dari Ayis. Masa pertama kali Tyra pelihara Aya dan Ayis, mereka sama saiz. Tapi sejak berberapa minggu ni, Ayis seperti sakit dan tidak mahu makan. Pembesaran badan Ayis seperti terbantunt dan sebab itu Aya lagi besar dari Ayis.
Semasa Tyra membiarkan Aya Ayis bermain di atas rumput , tiba – tiba Mr.Meow Meow datang dan hampir – hampir mahu menerkam Aya. Terkejut Tyra masa tu !! Jahat sungguh Mr.Meow Meow. Bila Mr.Meow Meow datang kembali, Tyra dah siap sedia air dalam baldi untuk menyimbah Mr.Meow Meow dengan air.. haha..
 
 
 
 
 
 
 

Monday, 10 December 2012

Results Semester 5


Hari ni adalah hari yang paling mengembirakan dalam hidup Tyra. Untuk pertama kali dalam hidup Tyra , Tyra telah mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan semester 5 Diploma Perniagaan Antarabangsa, Politeknik Melaka. Pointer Tyra 3.51 dan mendapat Anugerah Ketua Jabatan (AKJ) atau lebih dikenali sebagai Anugerah Dekan di Universiti lain. Walaupun tak seberapa pointer Tyra , tapi Tyra tetap bersyukur dengan berkat dan usaha Tyra sepanjang sesi pengajian ini membuahkan hasil. InsyaAllah untuk semester akhir iaitu semester 6, Tyra akan cuba yang terbaik untuk mendapatkan lagi Anugerah Ketua Jabatan dan menaikkan lagi pointer Tyra.

Hari ini Tyra dapat memberikan keputusan yang baik kepada ibu abah Tyra. Dan dapat membuktikan Tyra pun boleh berjaya seperti orang lain. Syukur Alhamdulillah.
 
 

Wednesday, 5 December 2012

Dedicated to my love


This song is dedicated to my love.

Who?

 It is secret..
 
1st – Never Be Replaced
Baby I love you and I'll never let you go
But if I have to boy I think that you should know
All the love we made can never be erased
And I promise you that you will never be replaced
Baby I love you and I'll never let you go
But if I have to boy I think that you should know
The love we made can never be erased
And I promise you that you will never be replaced

I love you yes I do
I'll be with you as long as you want me to
Until the end of time

From the day I met you
I knew we'd be together
And now I know I wanna be with you forever
I wanna marry you and I wanna have your kids
Thinking never compare to the feeling of your kisses

I can say I'm truly happy to this day
You make me thank God that I live my life every day
There's never been a doubt in my mind that I'd regret
Ever having you by my side.

But if the day comes that I have to let you go
I think there's something I should probably let you know,
That everyday that I spent with you and
I won't miss you cause I'm happy that I had
You at all.

Baby I love you and I'll never let you go
But if I have to boy I think that you should know
All the love we made can never be erased
And I promise you that you will never be replaced
Baby I love you and I'll never let you go
But if I have to boy I think that you should know
The love we made can never be erased
And I promise you that you will never be replaced

I love you , yes I do
I'll be with you as long as you want me too
Until the end of time
 

Monday, 3 December 2012

Budak Nakal


Tyra ada seorang adik lelaki yang berusia 11 tahun dan bersekolah di sekolah pendidikan khas. Adik Tyra seorang yang bijak , suka bertanya dan sangat hyper active. Adik Tyra baru bertukar ke sebuah sekolah di dalam kawasan kampung disekitar Ipoh,Perak. Sejak di ditukarkan ke sekolah kampung perangai adik lelaki Tyra mula pelik seperti kanak-kanak nakal yang mak ayah tak pernah nak bimbing.
 
Tyra memang tak tahu apa-apa yang jadi sepanjang Tyra belajar. Cuti semester baru Tyra balik dan dengar cerita buruk-buruk dari adik perempuan Tyra yang bersekolah menengah di sebelah sekolah rendah adik lelaki Tyra. Bila balik mesti adik perempuan akan cerita macam-macam pasal adik lelaki Tyra, pasal kawan-kawan dia, keadaan sekolah tu. Memamg sakit hati sangat-sangat bila dengar ada sekumpulan kanak-kanak nakal ajar budak pendidikan khas buat perkara jahat dan tak senonoh.
 
Tyra dulu pun pernah bersekolah di sebelah sekolah rendah tu. Memang budak-budak sekolah rendah kat situ nakal-nakal dan mungkin gila tapi tak semua la. Sedangkan di sekolah menengah Tyra pun , Tyra dah tak tahan. Memeningkan kepala dengan segelintir budak-budak lelaki yang berperangai tak senonoh , otak blue dan sangat stupid.
 
Yang paling Tyra geram, bila ada berberapa orang budak lelaki yang selalu kacau, call dan message adik perempuan Tyra. Bila Tyra tanya dia siapa dia jawab kawan. Bila Tyra tanya lagi Kawan ke Boyfriend, dengan kurang ajarnya dia jawab “ yang sibuk nak tahu kenapa? Ko siapa?”. Tyra dengan rasa marahnya pun jawab “Aku kakak dia la benggong. Ada hati nak mengorat adik aku. Adik aku mesti dapat lelaki yang terbaik tak macam ko”..hahaha.
 
Bila Tyra tengok gambar budak-budak lelaki yang selalu kacau adik Tyra, muka dia dah  la macam muka pecah rumah , berada di kelas belakang sekali. Ada hati hati nak mengorat.


Bila dia message adik Tyra, bahasa message dia teruk teramat : mntx , bawu , cyg , bucuk , pew , AwAck ToWiEe ArhH , SaiYer MeMaEN JHeeE TaRk BeTOrl TowieE YerHh , HeY NuCk Tenal NuN AwaCK BolerH? AwaCK YerrH PowNG JunGUn ArHh SoRMBownG NuN TiTTEw. Bahasa Melayu pun tak betul. Sangat pening.

Wednesday, 28 November 2012

Impian Saya – Travel Part 1



Semua orang ada impian masing-masing termasuklah Tyra. Masa kecil-kecil dulu, Tyra selalu impikan ingin travel ke luar negara seperti Singapura , London , Australia , Eropah , Mesir dan Jepun.
 
Tyra baru sahaja tamat semester 5 dan akan mula semester 6 tidak lama lagi. Semenjak ni, Tyra selalu impikan nak ke Singapura. Sebab Singapura  adalah salah satu tempat yang Tyra ingin lawati. Kebetulan Tyra masih belajar dan hanya tinggal 1 semester saja lagi untuk tamat pengajian dalam bidang Diploma Perniagaan Antarabangsa di IPTA Melaka. So, insyaAllah jika diizinkan Allah S.W.T, Tyra akan jejakkan kaki buat pertama kali di negara asing.


Kenapa Tyra memilih Singapore sebagai tempat pertama?
Sebab, Singapura adalah negara bersebelahan dengan Malaysia. Singapura merupakan sebuah bandaraya Global Metropolitan yang memainkan peranan penting dalam perdagangan dan kewangan antarabangsa. Singapura juga mempunyai pelbagai pusat pelancongan yang menarik seperti Sentosa, Marina South. Sebelum Tyra travel ke negara yang lebih jauh seperti London, Australia, lebih baik Tyra travel Singapura dahulu untuk cari pengalaman dan pengetahuan tentang sesebuah negara seperti perbezaan iklim, culture , perbezaan bahasa dan mata wang dan lain-lain.


Tyra selalu baca mengenai Singapura di internet , surat khabar dan melalui TV. Bagi Tyra, sekadar membaca mengenai sesuatu buah negara tidak memadai jika kita tak jejakkan kaki kita di negara tersebut. Merasai pengalaman dan percutian yang menarik di tempat asing. Awesome....

Harap, dalam jangka masa yang terdekat atau suatu hari nanti, Tyra akan jejakkan kaki di luar negara. Amin....


Sunday, 9 September 2012

Tores Tangan Kerana Cinta



Bila kamu semua baca tajuk ni “Tores Tangan Kerana Cinta” mesti kamu semua rasa sesuatu yang negatif dan satu tindakan paling bodohkan. Tindakan yang tidak wajar dilakukan oleh seorang individu. Bila hangat dilamun cinta , tangan akan ditores ukir nama kekasih. Bila putus cinta , tores tangan nak bunuh diri.

Kalau tak silap , masa Tyra form 2 , tahun 2006 , Isu-isu remaja tores tangan kerana cinta memang sangat famous , hot dan meletup-letup masa tu. Tores tangan ukir nama boyfriend / girlfriend  seperti “Farid Forever” , “Ina sayang” dan “Ina love Farid”. Fuyoo... Romantikkan.. So sweet.. (tapi dalam hati orang yang lihat mesti akan cakap “asal bodohnya”)

Tak sangka pula masih ada segelintir individu yang masih mengamalkan hidup setia tak berpenghujung akhirnya jatuh tersungkur kerana cinta yang terlalu di agungkan dan masuk ke dalam sangkar perangkap maut sendiri. Zaman yang kian membangun dan semakin maju untuk mencapai masa depan yang cemerlang dalam semua bidang termasuklah pendidikan, masih ada lagi manusia yang ketinggalan zaman , berfikiran cetek dan kurang pandai.

Kerana cinta , sanggup tores tangan dengan pisau dan jarum semata-mata nak membuktikan rasa sayang dan cinta pada sang kekasih yang belum pasti menjadi teman hidup kita di dunia dan di akhirat.
Individu yang tores tangan kerana cinta dan kecewa adalah seseorang yang kurang siuman atau lebih bagus kalau kita kata GILA. Individu yang tak mampu berfikiran panjang , cetek , tak berfikirkan kesan dan sanggup mencederakan diri sendiri tanpa sebab yang munasabah. Individu yang hanya memikirkan keseronokkan , emosi dan hanya mengAgungkan cintanya pada seorang manusia bukannya pada Allah S.W.T.


Sebenarnya apa faedah dan kelebihan yang akan kita dapat kalau kita buat macam tu? Adakah dapat duit , rumah , hantaran , kereta dan apa-apa sahaja? Tak dapat semua tu kan. Hanya dapat sakit  dan terbukti kata setia dan cinta sementara waktu. Bila putus cinta , kesan tores tu masih kekal dan menjadi parutkan? Bila menjadi parut , macam mana nak hilangkannya? Bila dah putus cinta , kemudian berkenalan dengan orang lain , parut tu masih ada. Cara nak hilangkan parut tu kena tores semula tangan tu untuk padam nama yang terukir abadi. Bila sudah sembuh luka tu , tores semula nama kekasih baru. Agaknya , kalau kedua-dua belah tangan sudah habis ditores dan sudah tak ada tempat untuk ditores lagi. Dimana agaknya nak tores lagi? Di peha , di kaki , di leher , di dada ataupun di perut? Agaknya kalau bercinta dengan 10 orang , berapa agaknya darah yang mengalir keluar dan di sia-siakan begitu saja. Kan lebih baik darah yang mengalir keluar tu didermakan pada orang-orang yang memerlukan. Dapat juga pahala daripada dapat dosa.

Yang membuatkan Tyra hairan , bila diminta tores tangan ukir nama ALLAH S.W.T tak nak pula. Tapi bila suruh ukir nama kekasih , cepat je dia tores. Apa nak jadi ni? Paling ramai peminat setia tores-menores tangan ni adalah dari kalangan budak-budak sekolah rendah dan menengah (perempuan). Budak sekolah? Kepada adik-adik, belajar dulu , cinta kemudian. Umur baru sebatang jagung , cinta masa zaman sekolah tak boleh bawa kemana. Setialah macam mana sekali pun , kalau sudah ditakdirkan dan tertulis jodoh kita bukan dengan dia. Terimalah hakikat. Zaman sekolah dah mula berbual-bual pasal kahwin , cinta sejati , rindu-rindu , Tolonglah berhenti. Kalau bercinta bagai nak sehidup semati tapi pelajaran tak ada. Bila kahwin nanti , nak makan apa? Makan pasir ke? Pakaian berjenama atau koyak rabak? Rumah bungalow atau rumah gelandangan? Memang rezeki itu datang dari Allah , tapi sekurang-kurangnya kita cuba untuk mendapatkan hidup yang lebih baik dan terjamin.


Tak salah nak bercinta , tapi jangan abaikan pelajaran. Jangan terlalu mengikut nafsu cinta sampai sanggup tores tangan , janji kata setia. Bercintalah dengan orang yang mampu meningkatkan prestasi pelajaran dan semangat untuk berjaya. Jangan bercinta dengan orang yang akan membuatkan kita leka , lupa dan lalai dalam mengingati Allah SWT dan pelajaran , merosakkan diri kita dan maruah kita sebagai seorang wanita.



Kata-kata nasihat :
Jangan lakukankan suatu perkara bodoh dan akan mensia-siakan hidup anda. Hanya penyesalan yang akan dirasai akibat kesilapan yang pernah dilakukan oleh kita pada masa lalu. Cinta yang lebih baik dan setia adalah cinta pada Allah SWT , keluarga dan cinta suami isteri.

Saturday, 1 September 2012

Jangan HINA permulaan seseorang




Hari ini dia mungkin tidak bertudung ,
esok lusa mungkin dia adalah yang paling IKHLAS menutup auratnya.

Hari ini dia mungkin seorang yang kaki mencarut ,
 esok lusa mungkin dia adalah yang paling LEMBUT bicaranya.

Hari ini dia mungkin seorang yang ingkar kepada Allah SWT ,
esok lusa mungkin dia adalah yang paling istiqomah
melaksanakan QIYAMULLAIL kala kita semua sedang lena.

Kita tidak pernah tahu dan tidak akan tahu.
Tugas kita bukan me’neraka’kan orang.
Tetapi
mengajak manusia ke jalanNYA dan saling doa mendoakan.

Jangan HINA permulaan seseorang.
kerana kita TIDAK tahu bagaimana pengakhirannya..

Thursday, 16 August 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri



Hari Raya : 19 August 2012 (Ahad)
Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri Buat Semua Yang Beragama Islam, Lebaran Bererti Satu Kemenangan Buat Kita Semua Untuk Memulakan Satu Misi Pembaharuan Diri Yang Seterusnya.
Tyra dengan perasaan rendah diri memohon ampun dan maaf andai selama ini ada kata-kata mahupun tingkah laku  yang tanpa Tyra sedari telah menyentuh hati mahupun menyinggung perasaan semua.
 

Semoga Syawal yang bakal menjelma ini membawa kebahagiaan kepada kita dan seluruh ahli keluarga , semoga ikatan persaudaraan dapat dikuatkan dan pada masa yang sama kita dapat menginsafi betapa kehidupan kita ini penuh dengan rahmat kurniaan Allah S.W.T yang tidak pernah putus menyelubungi rutin seharian kita semua.





Wednesday, 8 August 2012

Kelemahan Diri



Setiap manusia mempunyai kelemahan dan kekurangan diri masing-masing. Ada yang lemah dalam pelajaran, sukan , kerja , kepimpinan dan lain-lain. Dan ada yang mempunyai pelbagai kelebihan yang tersendiri.
 



Ada diantara kita mempunyai kelemahan. Bila seseorang individu itu mempunyai kelemahan , dia akan rasa tersisih dan kurang berkeyakinan yang melakukan sesuatu. Contohnya kalau  kita tak pandai dalam mana-mata pelajaran , janganlah rasa malu untuk bertanya kepada cikgu dan kawan-kawan. Orang yang malu bertanya , lama-lama akan sesat jalan. Sekurang-kurangnya kita ada usaha untuk mepelajari dan memahami sesuatu mata pelajaran. Falsafah pernah berkata “setiap usaha yang kita lakukan, pasti ada ganjarannya”. Apabila kita berusaha untuk mengubah corak hidup kita , memperbaiki setiap kelemahan yang ada, kemungkinan besar dengan niat dan usaha kita untuk menjadi seorang yang berkeyakinan dan berjaya akan tercapai. Apa yang penting ialah usaha.

Dan ada diantara kita mempunyai kelebihan. Kelebihan yang diberikan kita janganlah disalah gunakan seperti kianati orang lain , menzalimi dan sombong. Contohnya , jika pandai dalam pelajaran dan selalu mendapat anugerah Dekan, janganlah kedekut ilmu untuk berkongsi dengan kawan-kawan. Ilmu yang ada tak semestinya kekal lama. Janganlah bila ada kawan bertanya tentang sesuatu perkara, kamu jawab “jangan tanya aku, aku tak tahu”. Nampak sangat kedekut ilmu. Apa salahnya berkongsi. Kalau kamu tak tahu, sekurang-kurangnya kamu boleh berbincang atau buat study group.

Kata-kata nasihat :Gunakan kelebihan yang ada untuk berbakti , membuat kebaikkan pada keluarga , kawan dan orang lain. Kelebihan yang ada pada kita sekarang, bila-bila masa saja Allah SWT akan ambil semula dari kita. Jadi gunakanlah kelebihan itu sebaik mungkin.


Wednesday, 1 August 2012

Obses Kurus



Sekarang ni ramai kaum-kaum wanita sibuk mencari ubat kurus. Walaupun badannya hanya sedikit tembam , montel dan berisi. Katanya, “kalau tembam tak comel , kawan-kawan suka mengusik , malu la” Kalau orang yang berbadan besar , kita memang akan tahu apa yang dia akan cakap “aku gemuk”.

 
Ada kawan-kawan Tyra yang berbadan besar. Mereka juga nak kuruskan badan. Ada yang sanggup menghabiskan duit beribu-ribu ringgit untuk membeli ubat kurus, tahan makan , mengeluarkan balik makanan yang telah dimakan (ANOREXIA NERVOSA dan BULIMIA). Bila Tyra tengok keadaan mereka yang macam tu. Rasa takut nak berkawan sebab ada pendapat doktor berkata “orang anorexia dan bulimia ini adalah penyakit gila tahap ketiga”. Mungkin mendapat itu dikeluarkan kerana melihat orang yang terlalu obses untuk kurus tanpa berfikir panjang.


Setiap tindakan kita ada kesannya, seperti menahan lapar dan mengeluarkan semula makanan yang telah dimakan. Petikan dibawah ini Tyra dapat dari satu laman sesawang :



ANOREXIA NERVOSA 

Gangguan makan yang umumnya dialami oleh pada remaja perempuan adalah anoreksia atau istilah perubatannya dikenali sebagai anorexia nervosa. Anoreksia adalah aktiviti untuk menguruskan badan dengan melakukan pembatasan makan secara sengaja dan melalui kawalan yang ketat. 

Penderita anoreksia sedar bahawa mereka berasa lapar, namun takut untuk memenuhi keperluan makan mereka kerana boleh mengakibatkan bertambahnya berat badan. Persepsi mereka terhadap rasa kenyang terganggu sehingga pada ketika mereka mengambil sejumlah makanan dalam jumlah yang kecil sekalipun, mereka akan segera merasa kenyang dan mual. 

Mereka terus menerus melakukan diet bermati-matian untuk mendapatkan tubuh yang kurus. Pada akhirnya keadaan ini boleh menimbulkan kesan yang berbahaya, iaitu kematian si penderita. Bayangkan saja, kalau mereka terus menerus menahan diri untuk tidak makan, dari mana mereka akan mendapatkan tenaga untuk hidup. 

BULIMIA 

Jika penderita anoreksia bermati-matian untuk menahan rasa lapar dan berusaha sedaya mungkin untuk tidak mengambil makanan dalam jumlah yang besar sehingga boleh tahan hidup hanya dengan makan dua tiga suap nasi sahaja dalam sehari, maka tidak demikian halnya dengan bulimia. Pada dasarnya, tujuan akhir daripada penderita bulimia dan anoreksia adalah sama, iaitu ingin mempertahankan bentuk tubuhnya selangsing (sekurus) mungkin. namun cara mereka sahaja yang berbeza. 

Penderita bulimia cenderung mengambil makanan yang mereka sukai. Mereka makan berlebihan untuk memuaskan keinginan mereka, namun kemudiannya mereka memuntahkannya kembali hingga tidak ada makanan yang tersisa. Dengan demikian mereka terhindar menjadi gemuk, tetap menjadi kurus tanpa perlu menahan keinginan mereka untuk makan. 




APAKAH KESANNYA 

Penderita atau penghidap anoreksia dan bulimia boleh menurunkan berat badan antara 25-50 peratus daripada berat badan mereka. Jika gangguan ini, baik anoreksia mahupun bulimia tidak segera ditangani, maka boleh membawa kesan serius baik secara fizikal mahupun psikologi, bahkan kes yang parah sehingga boleh menyebabkan kematian. Kesan fizikal yang umumnya terjadi pada mereka adalah seperti yang berikut: 

1. Kehilangan selera makan, hingga tidak mahu mengambil apa-apa pun makanan. 
2. Luka pada kerongkong dan infeksi saluran pencernaan akibat terlalu sering memuntahkan makanan.

3. Lemah, tidak bertenaga. 
4. Sukar berkonsentrasi. 
5. Gangguan menstruasi. 
6. Kematian.

Kesan fizikal secara tidak langsung juga akan mempengaruhi keadaan psikologi seseorang, sehingga masalah psikologi yang muncul pada mereka dapat dikesan menerusi simptom seperti yang berikut:

1. Perasaan tidak berharga. 
2. Sensitif, mudah tersinggung, mudah marah. 
3. Mudah merasa bersalah. 
4. Kehilangan minat untuk berinteraksi dengan orang lain. 
5. Tidak yakin diri, canggung berhadapan dengan orang ramai. 
6. Cenderung berbohong untuk menutup perilaku makannya. 
7. Minta perhatian orang lain. 
8. Depresi (sedih terus menerus).



Pemakanan seimbang

Pengambilan pil kurus keterlaluan


Hakikatnya, kurus atau langsing bukan perkara mudah yang mampu diraih dalam tempoh singkat. Justeru, jika ada jurujual yang mendakwa pil pelangsingnya boleh membantu anda kurus dalam tempoh singkat, janganlah anda mudah percaya. Kurus bukan boleh dicapai dalam tempoh tiga atau empat bulan dengan hanya bergantung kepada pil pelangsing. Sebaliknya, kurus adalah gabungan pengambilan diet yang terjaga, senaman yang kerap dan mungkin jika anda memerlukan pil pelangsing, ia mestilah diberi dengan kebenaran doktor bertauliah.

Dalam kebanyakan kes yang membabitkan produk pelangsingan badan yang diharamkan, ia didapati mengandung bahan kimia seperti phentermine, amphetamine, sibutramin, fenfluramine yang diakui boleh mengurangkan berat badan tetapi memberi kesan sampingan seperti kemurungan, psikosis dan halusinasi, risiko tekanan darah tinggi, sakit jantung dan sakit kepala. Malah ia turut menyebabkan denyutan jantung yang cepat dan meningkatkan tekanan darah.




Pembelian ubat kurus melalui ejen jualan langsung pula terbuka kepada sesiapa saja tanpa mengira sejarah perubatan atau keperluan dan harganya pula mencecah beratus-ratus ringgit. Lebih teruk, si jurujual juga tiada kepakaran dan pengetahuan dalam bidang perubatan.

Perkara paling mudah, jika  menjadi gemuk pun dalam tempoh dua atau tiga tahun bukankah tidak logik untuk  kurus dalam masa tiga bulan?


Jenis ubat kurus dan kesan sampingan

* Diethylpropion

Meningkatkan tekanan darah dan denyut jantung, sukar tidur dan pening.

* Phentermine

Meningkatkan tekanan darah dan denyut jantung, sukar tidur dan pening.

* Orlistat

Kejang pada usus, banyak angin.

* Sibutramine

Meningkatkan kadar tekanan darah, denyut jantung.

Sumber: Institut Diabetes, Pencernaan dan Masalah Ginjal Kebangsaaan, Amerika 2010





Kes pengambilan ubat pelangsing

* 2002

Seorang pelakon warga Singapura, Andrea De Cruz, nyaris maut garagara mengambil pil pelangsing keluaran syarikat dari China. Penggunaan pil pelangsing menyebabkan hatinya rosak dan gagal berfungsi secara tiba-tiba. Andrea terpaksa menjalani pemindahan hati untuk menyelamatkan nyawanya. Andrea memenangi kes saman terhadap pengedar pil itu dan diberi ganti rugi berjumlah hampir S$900,000 (RM1.9 juta) oleh Mahkamah Tinggi Singapura.

* 2007

Seorang suri rumah berusia 33 tahun meninggal dunia di Hospital Alor Setar, dipercayai akibat mengambil ubat pelangsing dan teh herba buatan China. Mangsa dilaporkan tidak berpuas hati dengan berat badannya yang naik mendadak selepas melahirkan anak ketiga.

Dia membeli sekotak ubat pelangsing mengandungi 60 kapsul dan teh herba mengandungi 30 sachet yang berharga RM350.

Selepas hampir tiga bulan, berat badannya menurun namun dia mula mengadu sakit pinggang dan menjalani rawatan di HAS sebelum doktor mengesahkan buah pinggangnya rosak.

http://anizyn.blogspot.com/2010/08/akibat-buruk-pil-kurus.html#ixzz21b7alJP6




Friday, 20 July 2012

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan



21 Julai 2012
Selamat menyambut ketibaan Bulan Ramadhan Al Mubarak kepada semua kenalan Tyra, ibu abah dan ahli keluarga tercinta. Sempena kedatangan bulan Mulia ini, ambil lah peluang untuk melakukan amal ibadah sebaik mungkin, seperti bersedekah, bertadarus, menunaikan solat tarawih dan sebagainya supaya kita dapat mencari keredhaan-Nya dengan penuh syukur dan tawadu.

 



Saturday, 14 July 2012

Pendaftaran semester baru – Semester 5


10 Julai 2012 (Selasa) - Lapor diri pelajar praktikal
13 Julai 2012 (Jumaat) - Pendaftaran modul semester 5
18 Julai 2012 (Rabu) - Presentation Final Report


Pada sesi akademik Julai ini Tyra telah masuk semester 5 dan sudah bergelar pelajar senior. 10 Julai 2012 adalah hari yang paling menakutkan sebab Tyra kena hantar report Latihan Industri pada pensyarah dan pensyarah penilaian. Rasa sangat menakutkan ! Bila Tyra check list name dekat papan kenyataan , Pensyarah penilaian Tyra ialah Ketua Jabatan Perdagangan ataupun Ketua Falkulti. Masa tengok tu “Alamak ! Ketua Jabatan la pula” takut rasanya. Bila nak hantar report pada Ketua Jabatan, tangan mengigil bila tengok muka Ketua Jabatan yang sangat serius. Masa tu sudah fikir “habislah aku lepas ini” Bila Tyra tanya pada Ex-student dan senior mengenai  Ketua Jabatan , mereka cakap , Ketua Jabatan Ok, tak ada apa-apa masalah. Jangan takut. Buat presentation baik-baik. Harap-harap apa yang senior cakap tu betul.
 
13 Julai 2012 Tyra kena buat pendaftaran modul dan dapat jadual kelas DPI 5B
(Diploma in International Business)

Jadual kelas Diploma in International Business 5B

Semester 5 , subject semakin berkurangan berbanding semester lepas. Dari 8 subject ke 6 subject. Tapi subject Final Exam makin banyak iaitu 5 subject. Semua subject teori , tak ada subject kira-kira.

Final Exam :
  1. FUNDAMENTAL OF MARINE & AVIATION INSURANCE
  2. INTERNATIONAL TRADE
  3. CUSTOMS PRACTISE
  4. INTERNATIONAL BUSINESS LAW
  5. HUMAN RESOURCES MANAGEMENT

Nampaknya Tyra kena Study hard but smart. Semakin naik semester , semakin susah subject. Tyra akan cuba menaikkan pointer Exam lagi. Setiap semester akan semakin naik pointer dan tidak repeat mana-mana paper seperti kawan-kawan yang lain. Kena usaha bersungguh-sungguh.

Good Luck to Nur Athirah

Pada 18 Julai 2012 – Presentation dalam English bukan Bahasa Melayu. Harap , presentation Tyra berjalan dengan lancar.

Wednesday, 11 July 2012

Playboy , Playgirl



Kalau sebut pasal playboy dan playgirl mesti kita akan rasa marah , geram , sakit hati dan kutuk-kutuk. Sebab playboy dan playgirl amat takut untuk kita dekati kerana mereka ini suka mempermainkan hati dan perasaan orang lain.
 
Jenis playboy dan playgirl ni suka bertukar-tukar pasangan , keluar dengan orang yang berlainan , bermain ayat-ayat cinta. Jenis playboy dan playgirl ni dikategorikan sebagai curang , main kayu tiga dan bermacam-macam perkataan dan maksud.

Dalam dunia ini terdapat ramai playboy dan playgirl. Mereka ini berada dikelilingi dan diantara kita semua seperti adik ,abang , kakak , sepupu dan kawan-kawan kita. Kita pernah tanya tak kenapa mereka menjadi seorang playboy dan playgirl. Ada bermacam-macam jawapan yang akan mereka berikan seperti dulu pernah dikecewakan , dipermainkan oleh kekasih , dan ada yang akan beri jawapan “saja je suka-suka”.



<!--[endif]-->
Dalam update baru Tyra ni bukan nak ceritakan tentang ciri-ciri seorang playboy dan playgirl. Tapi “status digelar dan dicop mohor” sebagai playboy dan playgirl.

Tyra pernah digelar sebagai seorang playgirl sebabnya Tyra ramai kawan lelaki , suka berbual dan keluar menghabiskan masa seperti tengok wayang , photoshoot , main badminton , memanah , keluar makan , lepak-lepak kat kedai mamak dan buat aktiviti-aktiviti yang Tyra minat.

Bagi Tyra tak salah kalau nak habiskan masa dengan riadah dan aktiviti sukan yang kita minat dengan orang yang berlainan jantina. Ada sesetengah kawan perempuan tak suka buat aktiviti outdoor dan indoor. Kalau nak dapat kawan-kawan perempuan yang sama minat dengan kita cukup susah. Tak salah nak melakukan aktiviti yang kita minat dengan orang yang berlainan jantina asalkan pandai jaga diri dan tahu batas-batas agama.

Tak perlu nak nilai seseorang yang kita tak kenal siapa diri dia yang sebenar dan tak pernah berkawan rapat dengan dia. Tak payah dengar cerita-cerita dari mulut orang , boleh menjadi fitnah.

Don’t jugde a book by it’s cover.

Semua orang ada hak untuk berkawan dan melakukan aktiviti , minat dan hobi dengan sesiapapun walaupun berlainan jantina , umur , agama dan bangsa. Sekurang-kurangnya bila sudah tua nanti Tyra tak merasa menyesal bila melakukan aktiviti yang diminat. Sebab semua perkara kita pernah rasa dan lalui. Bila semua perkara kita pernah lakukan dan berjaya , kemungkinan besar anak-anak dan cucu kita akan merasa bangga dan teringin mengikut jejak langkah kita. Dan masa itu kita akan dipuji “You’re the best”


Tyra akan gembira bila telah cuba sesuatu yang baru , Sesuatu yang baru adalah pengalaman.
Tak menyesal kalau cuba sesuatu yang baru .

Friday, 15 June 2012

My Favourite Songs

Zaman sekarang tak ramai anak muda yang suka mendengar lagu alunan muzik seperti piano , cello dan Orchestral.

Tyra lebih suka mendengar lagu alunan muzik. Bagi Tyra ia dapat menenangkan fikiran kita apabila kita berada dalam keadaan stress dan penat. Masing-masing orang mempunyai pelbagai cara untuk menenangkan fikiran seperti berjogging , riadah , melayari internet , membaca dan berbagai lagi.

Monday, 11 June 2012

Salah Siapa?




Kadang-kadang Allah berikan kita pelbagai masalah seperti masalah keluarga , percintaan , masalah di tempat kerja dan persahabatan. Kita sebagai manusia harus kuat untuk menempuhi segala dugaan yang diberi. Allah sentiasa menguji hamba-hambaNya untuk melihat ketaatan dan keimanan seseorang hambaNya. Semakin hambaNya diuji , semakin meningkat darjat seseorang hamba itu untuk berada disisi Allah.

Sunday, 20 May 2012

Orang Kurang Upaya – Dislexsia




Kelmarin 19 May 2012 hari sabtu , Tyra telah pergi ke McDonald sekitar ibu kota bersama kawan-kawan. Semasa berada di dalam McDonald, Tyra terlihat seorang krew McDonald memakai tag nama “KREW ISTIMEWA”. Tyra bertanyakan pada kawan “krew istimewa tu apa?” Kawan beritahu “krew istimewa tu Orang Kurang Upaya”.

Tuesday, 8 May 2012

Hidup Ibarat Pentas Dunia




Hidup ini ibarat pentas drama
Kita sebagai pelakon yang akan melakonkan kisah kehidupan di dunia ini.
Kadang-kadang kisah kehidupan itu memberi kebahagiaan
Kadang-kadang memberi penderitaan
Kehidupan ini telah ditentukan.

Friday, 6 April 2012

Gores dan Menang. Siapa yang menang?




Kita sudah sedia maklum bahawa kegiatan gores dan menang telah diharamkan pada 3 Disember 2007 oleh kerajaan. Tetapi masih ada segelintir masyarakat kita masih terus mempercayai aktiviti gores dan menang.
Kegiatan gores dan menang berselindung dengan pelbagai helah dan taktik licik yang sentiasa berubah-ubah untuk menyakinkan pengguna dan sukar dibanteras. Bukan sahaja syarikat-syarikat jualan langsung yang menjalankan aktiviti ini malahan juga orang perseorangan.

Monday, 12 March 2012

Pembuli : Apabila Tugas Di Pejabat Bertukar Kepada Tugas Peribadi



Pembuli !!! Kita sentiasa mendengar tentang pembuli di mana-mana sahaja. Di sekolah, jalan raya mahu pun di pejabat. Dalam pejabat pun ada juga golongan pembuli tetapi tak la sehebat pembuli di sekolah. Golongan pembuli ini tidak mengira kedudukan dalam organisasi , asalkan mereka boleh menguasai seseorang itu untuk melakukan tugas-tugas atau kerja-kerja yang sepatutnya mereka lakukan tetapi diberi kepada kita.

Thursday, 1 March 2012

Adakah Masih Mahu Meneruskan Kehidupan Bersama Lelaki Kaki Pukul





Setiap wanita tidak mungkin mahu bertemankan lelaki yang panas baran, apatah lagi si kaki pukul. Bukan saja dijadikan teman jauh sekali untuk diterima sebagai suami.

Saturday, 18 February 2012

Erti Sebuah Persahabatan Pada Saya


Pada Tyra erti sebuah persahabatan adalah ikatan kekeluargaan yang terjalin antara kita sesama manusia.


Keluarga bukan hanya bermaksud pada orang yang hanya mempunyai pertalian darah dengan kita tetapi ia juga bermaksud pada sesiapa yang ambil berat dan peduli tentang kita. Iaitu sahabat kita.