Monday 3 December 2012

Budak Nakal


Tyra ada seorang adik lelaki yang berusia 11 tahun dan bersekolah di sekolah pendidikan khas. Adik Tyra seorang yang bijak , suka bertanya dan sangat hyper active. Adik Tyra baru bertukar ke sebuah sekolah di dalam kawasan kampung disekitar Ipoh,Perak. Sejak di ditukarkan ke sekolah kampung perangai adik lelaki Tyra mula pelik seperti kanak-kanak nakal yang mak ayah tak pernah nak bimbing.
 
Tyra memang tak tahu apa-apa yang jadi sepanjang Tyra belajar. Cuti semester baru Tyra balik dan dengar cerita buruk-buruk dari adik perempuan Tyra yang bersekolah menengah di sebelah sekolah rendah adik lelaki Tyra. Bila balik mesti adik perempuan akan cerita macam-macam pasal adik lelaki Tyra, pasal kawan-kawan dia, keadaan sekolah tu. Memamg sakit hati sangat-sangat bila dengar ada sekumpulan kanak-kanak nakal ajar budak pendidikan khas buat perkara jahat dan tak senonoh.
 
Tyra dulu pun pernah bersekolah di sebelah sekolah rendah tu. Memang budak-budak sekolah rendah kat situ nakal-nakal dan mungkin gila tapi tak semua la. Sedangkan di sekolah menengah Tyra pun , Tyra dah tak tahan. Memeningkan kepala dengan segelintir budak-budak lelaki yang berperangai tak senonoh , otak blue dan sangat stupid.
 
Yang paling Tyra geram, bila ada berberapa orang budak lelaki yang selalu kacau, call dan message adik perempuan Tyra. Bila Tyra tanya dia siapa dia jawab kawan. Bila Tyra tanya lagi Kawan ke Boyfriend, dengan kurang ajarnya dia jawab “ yang sibuk nak tahu kenapa? Ko siapa?”. Tyra dengan rasa marahnya pun jawab “Aku kakak dia la benggong. Ada hati nak mengorat adik aku. Adik aku mesti dapat lelaki yang terbaik tak macam ko”..hahaha.
 
Bila Tyra tengok gambar budak-budak lelaki yang selalu kacau adik Tyra, muka dia dah  la macam muka pecah rumah , berada di kelas belakang sekali. Ada hati hati nak mengorat.


Bila dia message adik Tyra, bahasa message dia teruk teramat : mntx , bawu , cyg , bucuk , pew , AwAck ToWiEe ArhH , SaiYer MeMaEN JHeeE TaRk BeTOrl TowieE YerHh , HeY NuCk Tenal NuN AwaCK BolerH? AwaCK YerrH PowNG JunGUn ArHh SoRMBownG NuN TiTTEw. Bahasa Melayu pun tak betul. Sangat pening.

No comments:

Post a Comment