Tuesday 5 November 2013

Pengalaman Bekerja


Assalamualaikum.. Agak lama Tyra tak update blog ni. Macam mana nak updatenya. Asyik sibuk dengan kerja. Tyra baru je start kerja 21 October 2013 , hari Isnin. Baru 2 minggu kerja dah terasa penatnya.

Tyra sekarang kerja di Unisem Advanced Technologies Sdn Bhd atau pun nama syarikat tu Unisem (M) Berhad. Jawatan Tyra sebagai Assistant Supervisor je. Masa first time Tyra dapat jawatan ni. Sepupu Tyra ada tanya, macam mana nak kerja kalau tak tahu pasal Machine? Lastly Tyra jawapan, boleh belajar, perlahan-lahan, Pisau yang tumpul , kalau selalu diasah, tajam juga akhirnya.

1. Office & 2. Production Line
Tyra bukan Engineer ye. Masa first masuk kerja, ramai Technician dan Operator ingat Tyra seorang Engineer. Huhuhu... Bangganya ada orang ingat Tyra Engineer.

Baru 2 minggu kerja, kawan-kawan Tyra cakap muka Tyra tak nampak macam student dah. Nampak muka macam orang yang dah kerja. Mana tak nampaknya, stress dengan kerja. Kejap duduk dalam office , kejap duduk dalam Production Line , kena tengok Operator dan Machine. Kena pastikan operator jalankan Lot. Bila ada operator yang malas-malas nak kerja, masa tu la stress datang, ada la yang nak kena marah. Dalam Office, Tyra la yang paling muda, baru 21 tahun. Bila masuk Production Line, nasib baik ada mamat Technician yang sebaya dengan Tyra. Boleh kawan-kawan juga.

Inilah yang selalu terjadi

Masa belajar dulu ambil jurusan International Business. Bila dah kerja terpaksa belajar dan faham tentang Machine. Walaupun susah dan kadang-kadang rasa mengalah. Tapi bila fikirkan balik, Rezeki ALLAH akan bagi kat mana-mana je walaupun bekerja bukan dalam bidang yang kita belajar.

# Pengalaman yang amat berharga. Dapat dua ilmu pengetahuan. Business dan Machine. Kalau ada rezeki sambung Ijazah, boleh belajar bidang Kejuruteraan. Insya Allah...


4 comments:

  1. bagus nye dah ada pengalaman berkerja..sye nie dah 19 tahun tak pernah bekerja..even partime..time cuti sem nie lagi la terasa bosan nye

    ReplyDelete
  2. sama lah dengan saya, dah bekerja 5bulan.. umur 21thn patut sambung blaja, tp sye tolak tawaran sbb dh jatuh cinta dengan kerja skg and memang cita2 nak kerja tu pun. heee. yg penting kita minat dgn kerja kita baru lah tak stress and enjoy selalu. Insha Allah

    ReplyDelete
  3. wah tahniah ada pengalaman baru, awal2 tu nak baru biasakan dengan tugas yg di luar bidang yg kita belajar mmg agak stress kan ;)

    ReplyDelete