Wednesday 12 June 2013

Maaf lebih baik dari Dendam


Manusia ni kalau dia buat salah dengan orang lain , dia tak pernah ingat. Tapi bila orang lain buat salah kat dia. Dia ingat sampai berdendam.

Dia buat orang sakit hati tak apa , tapi bila orang buat dia sakit hati. Dia marah seperti orang gila. Mengamuk tak tentu pasal.

Ada seorang Hamba Allah ni , Tyra kenal dia dah lama. Tapi tak la berapa rapat sangat dengan dia. Nama je 1 kelas masa study dulu. Tapi tak pernah nak bertegur sapa. Jenis sikap Tyra tak masuk campur hal orang. Buat hal sendiri lagi bagus. “Hal saya , masalah saya. Hal awak , masalah awak”.

Sepanjang Tyra kenal dengan dia. Dia ni jenis yang peramah la juga , happy-go-lucky , ramai juga kawan. Tapi perangai buruk dia , mulut macam puaka. Maki-hamun orang ikut sedap mulut dia. Apa dia cakap , semua nak betul. Orang lain je yang salah. Yang peliknya , tak tahu la berapa ramai pengaruh dia. Setiap dia cerita sesuatu , semua orang percaya. Siapa yang kena dengan dia , confirm 100% kena pulau gila-gila dengan semua orang yang kenal orang tu. 1 kelas boleh pulau orang yang dia cerita. Siap cerita masuk facebook , twitter dan blog. Bila housemate dia mula berjauhan dengan dia, dia mula terasa dan marah-marah bagaikan orang gila. Dia cakap dia tak pernah pun lupakan kawan , abaikan kawan-kawan dia. Tak ke dia fikir , dia pun pernah buat kat orang lain macam tu juga.

Pasal budak yang dia pulau tu , Tyra tak berapa tahu sangat pasal dia. Mungkin ada sesuatu yang Tyra tak tahu. Setiap manusia tak terlepas dari membuat kesilapan. Kadang-kadang cara hidup seseorang tu berbeza dengan kita. Ada yang jenis bersosial tapi baik dan tak cari pasal dengan orang. Ada juga yang bersosial tapi suka buat masalah dengan orang. Ada juga yang kategori baik la juga, pendiam tapi suka buat masalah dengan orang lain secara diam-diam.

Kalau nak pertikaikan dosa-dosa seseorang tu , susah nak cakap sebab dosa-dosa yang dilakukan oleh seseorang itu antara dia dan Allah. Dosa kita sesama manusia macam mana pula? Pernah tak kita minta maaf pada semua orang yang pernah kita buat salah? Pernah tak kita sedar kesilapan kita pada orang lain?

Pada yang sedar-sedar tu , cepat-cepat la minta maaf. Sebab kita ni hidup tak lama kat dunia ni. Lagipun sampai bila nak bergaduh-gaduh , berdendam. Tak ada manusia yang sempurna kat dunia ni. Semua orang pernah buat silap. Jadi , bermaaf-maafan la sesama kita.



# Setiap perbuatan , ada pembalasannya. HUKUM KARMA.


1 comment:

  1. ena ni jenis susah sngt nak maafkan org bila org buat psl dengan family ena.. tapi tak adalah sampai berdendam atau doakan buruk2.. cuma hati masih tak leh nak terima, kalau dia buat hal dengan diri ena tak mengapa tapi dia mula sentuh hal keluarga.. memang susah ena nak maaf.. hurmmm, terukan ena ni.. hurmmm

    ReplyDelete